De strategie van onderweg zijn

Anderhalf jaar al waren ze samen onderweg. Met 4000 zorgmedewerkers op trektocht naar een nieuw organisatiemodel, scherpere inhoudelijke keuzes en een cultuur die daar beter bij past. Meer grip, voor cliënten en medewerkers, dat stond op de vlag bovenop hun berg. Als strategisch communicatieadviseur reisde ik een jaar met ze mee, ontwikkelde ik een communicatiestrategie die aansloot bij de aanpak van de organisatieverandering en hielp ik bij de uitvoering daarvan. Spannend vond ik het. Want die aanpak was vernieuwend, we deden alles in kleine stappen en steeds baseerden we de volgende stap op 'wat er nu is'. Ook in de communicatie. En dat is toch even andere koek: wel een strategie, geen plan.

Op 1 juli rondden we een fase in de transitie af met zes ontwikkeladviezen. We communiceerden daar uitgebreid over, met onder meer een nieuwsbrief, online sessies, live bijeenkomsten, informatie op intranet. Het gevoel, de beleving van onderweg zijn, daar wilden we ook aandacht voor. Daarom maakten we een talkshow over dat thema: onderweg zijn. Inzoomend, uitzoomend, allerlei perspectieven brachten we bij elkaar: een ouder van een jong cliëntje, een filosoof, twee rappende cliënten en hun begeleider, Eva Eikhout (YUNG DWDD) met een miniTEDtalk, een roadtrip en twee wandelende bestuurders. Janine Abbring was onze host.

Onder de foto van Janine kun je hem bekijken, de talkshow Cosis Trekt Door.

Mijn rol: conceptontwikkeling, format, organisatie en productie, redactie

Opdrachtgever: Cosis

Ik werkte samen met: Martinique Gerrits-Konijn en Albert Hidding

© WIJ ZIJN | WIJS